ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σαϊμίρ Πίργκου: «Όταν σε καλούν στο Ηρώδειο, λες αμέσως ναι»

Ο Σαϊμίρ Πίργκου έφτασε στο Ηρώδειο ελαφρώς προβληματισμένος από τη ζέστη. Στο παρασκήνιο, όπου καθίσαμε για να μιλήσουμε, ευτυχώς υπήρχε ανεμιστήρας. Μου εξηγεί ότι το να τραγουδάς σε ανοιχτό χώρο απαιτεί περίπου 20-30% περισσότερη προσπάθεια, ότι η όπερα είναι φτιαγμένη για κλειστά θέατρα, αλλά και ότι μια παράσταση σε ένα μέρος όπως το συγκεκριμένο αποσκοπεί στη δημιουργία ενός αισθητικού αποτελέσματος άλλου επιπέδου. «Εγώ είμαι χαρούμενος μόνο και μόνο που βρίσκομαι εδώ», μου λέει. «Όταν με ενημέρωσαν οι ατζέντηδές μου ότι υπάρχει πρόταση για την “Τραβιάτα” στο Ηρώδειο, είπα αμέσως ναι, χωρίς να ρωτήσω τίποτα περισσότερο. Είναι κάποια μέρη όπως αυτό ή η αρένα της Βερόνα, για τα οποία απλώς λες ναι».

Η πρόσκληση που αποδέχτηκε ο 38χρονος Αλβανός τενόρος ήταν της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που αυτές τις μέρες ανεβάζει στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών την κλασική όπερα του Τζουζέπε Βέρντι, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και με πολλά σημαντικά ονόματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Λιζέτ Οροπέσα, Εκατερίνα Σιούρινα, Αλεξέι Ντόλγκοφ, Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσης Χριστογιαννόπουλος κ.ά.). Ο Πίργκου θα ερμηνεύσει τον Αλφρέντο Ζερμόν, κάτι που θα συμβεί για 28η φορά στην καριέρα του. Όταν βέβαια τον ρωτάω αν του αρέσει ο χαρακτήρας του Αλφρέντο, μου απαντά αρνητικά χωρίς ίχνος δισταγμού. «Δεν ανεβαίνω στη σκηνή λέγοντας πόσο ταυτίζομαι μαζί του, αλλά είναι ο ρόλος με τον οποίο ουσιαστικά ξεκίνησα και μου άνοιξε τις πόρτες για τα μεγάλα θέατρα. Μου έχει δώσει μεγάλη επιτυχία. Οπότε νιώθω ότι κάποτε θα πρέπει να τον συμπαθήσω». Αστειεύεται. Είναι στον χαρακτήρα του αυτό. Είναι πάρα πολύ άνετος στην κουβέντα, δεν φιλτράρει ό,τι λέει, περνάει από το ένα θέμα στο άλλο με την άνεση που μιλάς σε έναν φίλο και όχι σε έναν δημοσιογράφο που συναντάς για πρώτη φορά.

Ο ρόλος του Αλφρέντο ήταν ένας από αυτούς που μελέτησε μαζί με τον Λουτσιάνο Παβαρότι – ο Πίργκου έφυγε από την Αλβανία μόλις τελείωσε το σχολείο, για να σπουδάσει μουσική στο Conservatorio Claudio Monteverdi στο Μπολτσάνο, στη βόρεια Ιταλία, και συμπτωματικά γνώρισε εκεί τον εμβληματικό τενόρο. Ο Παβαρότι εκτίμησε αμέσως το ταλέντο του 19χρονου τότε σπουδαστή, έγινε ο μέντοράς του και τα χρόνια που ακολούθησαν μέχρι τον θάνατό του οι δύο άντρες συνδέθηκαν με στενή φιλία. «Η καριέρα μου θα ήταν πολύ διαφορετική αν δεν τον είχα γνωρίσει», λέει ο Πίργκου. «Έμαθα τα πάντα πολύ γρήγορα, πολύ νωρίς και πολύ σωστά, και σκέφτομαι ότι τελικά ίσως να μην είχα γίνει ποτέ τενόρος, αν τα πράγματα δεν είχαν γίνει με τον τρόπο που έγιναν».

 


Ο Σαϊμίρ Πίργκου στο θέατρο Μπολσόι, έναν από τους πολλούς ιστορικούς χώρους όπου έχει τραγουδήσει στη μέχρι σήμερα καριέρα του. © Vyacheslav Prokofyev\TASS via Getty Images / Ideal Image

 

Πατρίδα και οικογένεια

Γεννήθηκε στο Ελμπασάν το 1981, και αυτό σημαίνει ότι ήταν τεσσάρων ετών όταν πέθανε ο Ενβέρ Χότζα, δέκα ετών στις ιστορικές βουλευτικές εκλογές του 1991 (τις πρώτες της χώρας μεταπολεμικά) και έντεκα ετών όταν ανέλαβε την πρωθυπουργία της χώρας ο Σαλί Μπερίσα. «Ανήκω σε μια γενιά που έζησε και τις δύο εποχές», μου λέει. Χαρακτηρίζει το κομμουνιστικό καθεστώς της Αλβανίας το «χειρότερο της Ευρώπης», αλλά αναγνωρίζει ότι τη συγκεκριμένη περίοδο η πατρίδα του ανέκτησε τη χαμένη της ταυτότητα και καλλιεργήθηκε μια κουλτούρα που πιο πριν δεν υπήρχε. «Επίσης εγώ δεν θα είχα ασχοληθεί σοβαρά με τη μουσική, αν δεν με είχαν πιέσει στο σχολείο. Δεν το έκαναν για μένα, φυσικά. Ήταν μια τακτική που ακολουθούσαν ώστε να αξιοποιούνται όσοι είχαν κάποιο ταλέντο στην τέχνη ή στον αθλητισμό. Οπότε δεν ήμουν μόνο εγώ που βοηθήθηκα. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε όλο τον κόσμο πολλοί αξιόλογοι Αλβανοί μουσικοί που βγήκαν μέσα από σχολεία που είχαν φτιαχτεί επί κομμουνισμού».

Τον ρωτάω πώς θυμάται τη δεκαετία του ’90, όταν χιλιάδες συμπατριώτες του εγκατέλειψαν τη χώρα με συχνότερο προορισμό την Ιταλία και την Ελλάδα. «Ο πατέρας μου έκανε τότε μια προσπάθεια να φύγει, αλλά δεν τα κατάφερε. Ήταν μία ακόμα σκοτεινή περίοδος για την Αλβανία, μια περίοδος ημι-δημοκρατίας, χωρίς θεσμούς, που δημιούργησε ανισότητες και σύγχυση. Θεωρώ όμως ότι, αν δεν είχα μεγαλώσει σε αυτές τις συνθήκες, ίσως να μην τα είχα καταφέρει. Όταν δεν έχεις τίποτα, πρέπει να προσπαθήσεις περισσότερο. Χωρίς αυτές τις εμπειρίες ίσως να μην ήμουν αποφασισμένος να δουλέψω σκληρά για να πετύχω». Επί τη ευκαιρία, τον ρωτάω αν η πατρική του οικογένεια είχε κάποια σχέση με τη μουσική. «Αν με ρωτάς αν ακούγαμε όπερα στο σπίτι, η απάντηση είναι όχι, δεν ακούγαμε, δεν είχαμε καμία σχέση με την όπερα. Όταν έφυγα για να σπουδάσω, θυμάμαι ότι για τον πατέρα μου ήταν πολύ περίεργο. Τον ρωτούσαν τι κάνει ο γιος του στο εξωτερικό και δεν ήξερε πώς να τους το εξηγήσει». Έμαθαν, όμως, να αγαπούν την όπερα και ταξίδεψαν μαζί με τον γιο τους από τη Νέα Υόρκη μέχρι το Λονδίνο και τη Βιέννη, είδαν μέρη που δεν θα έβλεπαν ποτέ, επισκέφτηκαν τα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου και ένιωσαν περήφανοι για την επιτυχία του.

Νιώθει υπόχρεος τόσο απέναντι στους γονείς του («όταν έφυγα για σπουδές, μου έδωσαν όσα χρήματα είχαν»), όσο και απέναντι στην πατρίδα του. «Όταν βρίσκομαι στο εξωτερικό, αναφέρω σκόπιμα την καταγωγή μου, για να ακούγεται το όνομα της χώρας μου σε ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα πού βρίσκεται στον χάρτη. Έχω γνωρίσει κόσμο που πιστεύει ότι η Αλβανία βρίσκεται κάπου κοντά στο Αφγανιστάν. Η εθνικότητά μου, βέβαια, με έχει βοηθήσει και για τη δημοσιότητά μου, έχει ολοκληρώσει την εικόνα μου. Το όνομά μου μπορεί κάποιος να το ξεχάσει εύκολα, αλλά το “Αλβανός τενόρος” θα το θυμάται». ■

 

https://www.kathimerini.gr/1036018/gallery/periodiko-k/an8rwpoi/saimir-pirgkoy-otan-se-kaloyn-sto-hrwdeio-les-amesws-nai?fbclid=IwAR07Geuc-qAqpmp3Bh7AtrK_RRLyLulSZR2du_tUHD71AkyJS-AL8AuliqA

The Latest

To Top

Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες περισσότερα

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες οι οποίες μας βοηθούν να προσωποποιήσουμε το περιεχόμενο, να ρυθμίσουμε και να μετρήσουμε τις διαφημίσεις, και να παρέχουμε πιο ασφαλή εμπειρία στο Albanians.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες περισσότερα

Close